eric-down-under.reismee.nl

Autorit van Pauanui naar Taupo

Na twee nachten in de Pauanui Motorlodge te hebben geslapen, is het weer tijd om verder te reizen. Het was een heerlijk verblijf in onze lodge. De mevrouw van de receptie was heel vriendelijk en gastvrij. We vertrekken met een blauwe, licht bewolkte lucht, Maar volgens de mevrouw van de receptie is er een storm op komst. Nauwelijks te geloven als je naar de lucht kijkt.

José rijdt het eerste stuk. In de middag hebben we een excursie even buiten Matamata. We gaan naar The Hobbiton movieset, waar een deel van The Hobbit en Lord of the Rings films zijn opgenomen. Omdat we daar pas om 14.00 uur moeten zijn, eerdere tours al volgeboekt zijn, willen we omrijden via de kust. Maar helaas, 1 bord gemist. Dus slingeren we weer omhoog en omlaag naar Thames. Daar linksaf richting Paeroa en verderop linksaf richting Waihi en Tauranga. We komen bij Karangahake Gorge langs een uitkijkpunt. Het is een oud mijnwerkerstrack. Dus de auto aan de kant en even de benen strekken, nu het nog droog is.

We volgende de "open window" trail. Over een soort slinger-hangbrug naar de overkant. Langs oude spoorrail, waarmee vroeger de mijnbouwwerkers de erts naar beneden brachten, door oude mijngangen. Onder ons stroomt en klatert een snel stromend water. Weer over een soort hangbrug naar de andere kant van het water. Terug richting carpark, door een groene oase. Hoge tropische bomen, varens, bush. Prachtig. Wat een onverwacht genoegen deze wandeling.

Terug op de carpark, steken we de weg over en drinken koffie (met een taartje) bij een koffietentje genaamd "The Talisman". Veel Maorikunst en houtsnijwerk. Bijzonder.

Als we weer helemaal zijn voldaan rijden we verder richting Tauranga - Matamata. Nog anderhalf uur rijden. Kwart voor twee komen we aan in Matamata. Het informatiecentrum ziet eruit als een Hobbithole. Grappig. Vanhier brengt een bus ons naar Hobbiton.

Toen de makers van de film "Lord of the Rings" een locatie zochten, viel hun oog op deze locatie. Vanwege de groene, glooiende heuvels, de vijver en de grote, oude boom midden op het terrein. Het decor werd gebouwd en de scenes die zich af speelden in "the Shire" werden opgenomen. Daarna werd alles weer afgebroken. Vanwege grote belangstelling van de filmfans, werd het plan opgevat om de Hobbitholes permanent te bouwen.

Het lijkt een beetje op de Efteling, maar dan over Hobbits. Onder leiding van een gids bewegen we ons door "The Shire". Het ziet er grappig, zoet en schattig uit. Meer dan 40 ronde woningen van Hobbits. Niet een is hetzelfde. Veel oog voor details (was aan de waslijn -attributen). Ook de beplanting is vrolijk en verzorgd, met name de groentetuin. Bovenop de heuvel is het huis van Bilbo Bannings en Frodo. Het Hobbithuis met de ronde, groene deur. Bovenop de heuvel staat een grote eikenboom.

Het is druk. Verschillende gezelschappen bewegen zich o.l.v. een gids over de smalle paadjes. Ondertussen is het flink gaan regenen. We doen alle plekken aan die in de film voorkomen. We eindigen bij "The Mill" steken de stenen brug over naar herberg "The green Dragon". Hier krijgen we een pint Hobbitbier. Aan het eind proberen ze nog wat merchandise aan iedereen te slijten, om vervolgens weer met de bus terug naar Matamata te worden gebracht. Het was leuk om te zien en te ervaren, maar de tocht is erg commercieel en had een half uur tot een uur ingekort kunnen worden.

Om 16.45 uur staan we weer op het parkeerterrein van Matamata. In de auto naar onze eindbestemming Taupo, aan het meer. Nog een flink stuken rijden. Het regent en het begint te schemeren. Geen pretje om dan te rijden.

Rond 18.30 uur, na 120 km, komen we in het donker aan. Ik heb het stuk van Matamata naar Taupo gereden. De laatste kilometers waren echt niet plezierig. Geen verlichting, middenin een stevige regenbui, een weg slingerend door de bergen en links rijden.Tamelijk gestrest parkeer ik de auto bij ons hotel in Taupo. het parkeerterrein is nagenoeg vol, vanwege een evenement, met moeite weet ik een plekje te vinden.

Inchecken, de kamer bekijken (uitzicht op het meer), koffers uitladen en daarna snel wat eten beneden in het restaurant. We nemen alle drie Taupo beef sirloin. We hebben honger na deze enerverende dag. Na het diner gaan Merel en ik nog even zwemmen. het hotel heeft een verwarmd buitenzwembad. Het water is heerlijk, maar zodra je eruit wil is het koud en nat (vanwege de regen).

We kruipen in ons bed. De een met een muziekje op z'n hoofd, dan ander met een boek. Another day in New Zealand is over. Morgen een relaxdagje. Morgen nog een dagje in Taupo voordat we weer verdergaan met onze roadtrip.

Grada

Allemachtig, wat een indrukken allemaal.
Zit jullie hoofd nog niet "vol"????

Greetje

Wat een avonturen weer en heel boeiend verwoord!