eric-down-under.reismee.nl

Happy birthday Merel

Vanochtend rond een uur of 8.00 uur wakker. Met z'n drietjes in het grote bed, want we hebben een facetime afspraak met Jasper & Michelle. In eerste instantie lukt het ons niet om verbinding te maken. Maar dan, ja hoor hebben we jas en Mies in beeld en is de hele familie compleet. We zingen voor Merel en geven haar de pakjes en kaartjes die we vanuit Nederland mee hebben genomen/ gekregen.

We wilden heel graag Merel's verjaardag samen met haar hier vieren, ook al is het eind augustus en beginnen maandag de scholen weer. Het gaf nog wel wat gedoe op school, immers de laatste week (2 dagen) van de vakantie word je geacht op school te zijn, ter voorbereiding van het nieuwe schooljaar. Maar je kind in haar eentje haar verjaardag laten vieren, 18.000 km van huis, terwijl we in Nieuw Zeeland waren, nee dat ging me te ver. Dus toestemming gevraagd aan m'n werkgever, en na wat gesteggel gekregen.

Na het facetimen met Jasper & Michelle, snel douchen en aankleden. We hebben een vol programma vandaag. In de ochtend brengen we een bezoekje aan het centrum van Christchurch: samen ontbijten, rondlopen en site seeing, en wat winkelen. Ons hotel ligt aan het Hagley park. De groene longen van de stad. Aan de andere kant daarvan liggen de botanische tuinen, het Canterbury museum en het centrum. Een wandelingetje van 20 minuten. Het is even zoeken. We lopen langs de oostkant van het park. In het park wordt veel gesport. Er zijn rugbyvelden, tennisbanen, golfbanen en zelf een vijver waar je je elektrisch bestuurbare bootjes kan laten varen.

Als we aan de centrumkant zijn, is het zoeken geblazen naar de winkelstraten, de leuke tentjes waar je kunt ontbijten. We zijn op zoek en een beetje in verwarring. Er zijn heel veel gaten, open plekken in het centrum. Allemaal ten gevolge van de grote aardbeving van 2011 die Christchurch heeft getroffen. Het voorportaal van de kathedraal is weg, ingestort. De rest staat in de steigers. Veel andere, oudere gebouwen staan in de steigers of worden gestut. Als we in enkele winkelstraten terecht komen, doen die denken aan de lijnbaan van Rotterdam. recht, strak, zakelijk. Weinig sfeer. Hier gaan we een tentje binnen voor ons ontbijt. Het is inmiddels half elf. Een laat ontbijtje. José en Merel hebben fruitcrumble, ik neem muesli met berries en yoghurt.

Na ons ontbijtje gaat onze tocht verder. Het valt ons een beetje tegen. De stad mist een hart. Er zijn hier en daar wel wat leuke plekjes., o.a. de groene zone langs het water. Rememberance bridge. Een herdenkingsplek voor alle soldaten die gevallen zijn tijdens de 1ste en de 2e wereldoorlog, en tijdens andere vredesmissies. Een indrukwekkende plaats. We slenteren verder en komen weer uit bij het park. We steken het park over en komen uit bij het hotel.

Daar pakken we de auto en rijden naar het International Artic center.

Greetje

Fijn dat jullie samen de verjaardag van Merel konden mee beleven!Ja die aardbeving was heftig toen en om de schade te herstellen dat kost tijd!

Eric Heugens

Het verhaal is nog niet af. Later meer.