eric-down-under.reismee.nl

Back on the road again III

Vanmorgen wakker geworden met een stralend blauwe lucht. De zon stond al hoog aan de hemel. Het geeft de bergen gelijk een heel andere "look". Het is wel koud geweest vannacht en het heeft gesneeuwd, want sommige berghellingen zijn een stuk besneeuwder.

Over drie nachten is het time to say goodbye, dus we moeten een beetje de dingen opmaken, opruimen of zelfs weggooien. Van Frans Jozef hadden we nog een portie pannenkoekenbeslag. Dus in de vroege ochtend sta ik American pancakes te bakken. Ruimt aardig op en is nog lekker ook. terwijl de meiden douchen, aankleden, spullen pakken voor vandaag, ruim ik de slaapbank alvast op.

We ontbijten gezellig met z'n drietjes. Als alles aan kant is en de auto is ingepakt, vertrekken we naar onze laatste bestemming: Christchurch. Hier zullen we de drie laatste nachtjes van onze geweldige roadtrip doorbrengen. Nog wat broodjes & fruit voor tussen de middag. Nog een paar laatste foto's van het meer, de bergen en het kerkje (zelfs op dit tijdstip lopen er Japanners) en rijden maar.

De afstand voor vandaag bedraagt 225 km. We rijden weer om beurten. Eerst nog door de bergen, over een pas, maar naarmate we dichterbij komen, wordt het vlakker en meer bewoond. We drinken koffie in een klein coffee café and brewery aan de kant van de weg even voor Geraldine. Als de mevrouw van het café vraagt waar we vandaan komen, vertelt ze dat haar schoonvader uit Nederland - Enschede komt. Ze heeft nog familie in Nederland. Grappig. Hoe klein is de wereld. Er zijn heel wat mensen na de oorlog naar Nieuw Zeeland geëmigreerd.

Dan weer de weg op. Bij Rakaia gaan we weer de weg af en eten we onze lunch. Gezeten op een stenen trapje van het oorlogsmonument '14 - '18. In elk standje staat wel zo'n soort monument. Meestal een soort stenen zuil, met aan een kant de namen van hen die zijn gestorven voor Nieuw Zeeland tijdens de eerste wereldoorlog. Het stadje is wat kleurloos en slecht onderhouden. Vergane glorie. We eten onze (droge) broodjes, nog een pannenkoekje en fruit. En dan hup in de auto voor het laatste stuk: Christchurch.

Om 14.00 uur rijden we het parkeerterrein op van "Chateau on the park, a doubletree by Hilton". Een groot en chique hotel. Het ligt aan het Hangleypark. Soort central park. Aan de andere kant van deze groene oase, ligt het centrum van Christchurch. Onze kamer (230) is op de 1ste verdieping en grenst aan de binnentuin (we hebben twee balkonnetjes). Een schitterende kamer.

In de beschrijving staat dat het hotel een zwembad heeft. Als ik er naar vraag, blijkt dat het zwembad "under construction" is, maar als we willen kunnen we naar een ander zwembad worden gebracht. Dat willen we wel. Snel naar boven spullen pakken en vijf minuten later zitten we in de minivan van het hotel die ons naar het zwembad brengt. >En groot openbaar zwembad, waar we heerlijk een half uurtje zwemmen. Lekker even bewegen na drie dagen on a row stil gezeten te hebben in de auto.

Om 15.40 staan we weer buiten en pikt het busje ons weer op en rijdt ons terug naar het hotel. wat een service. Daar maken we ons op voor onze eerste excursie is Christchurch: The wildlife experience in Willowbank & the Maori culture (brought to life). De tour begint om 16.15 uur. Dat betekent doorkarren.