eric-down-under.reismee.nl

Back on the road again II

Vanmorgen in alle vroegte, Merel en José liggen nog te slapen, uit bed gestapt, me zo stilletjes mogelijk aangekleed en naar buiten gegaan. Ik wil de bergen fotograferen in het vroege ochtendlicht. Eigenlijk ben ik net een half uur te laat. Maar toch is het mooi. Die donkerblauwe lucht, waar hier en daar een klein streepje zon door piept. De grijze wolken die laag hangen in het dal. En ook al is het niet precies het plaatje waar ik op had gehoopt, het is heerlijk om in alle vroegte buiten langs het meer te lopen. Alleen, in de stilte.

Ik sneak terug de kamer in en kruip weer in bed. Nog een uurtje slapen, voor we eruit gaan. Vanochtend ontbijten we in het hotel. Doen we niet altijd. Het ontbijt is meestal niet inbegrepen en best prijzig. Variërend van 20 tot 25 à 30 Nieuw Zeelandse Dollar. Soms is er een supermarkt, of een bakkertje in de buurt, soms kopen we wat onderweg, maar omdat we vandaag zo ver uit het centrum zijn, ontbijten we in het hotel. Een gemiddeld ontbijtje.

In de auto, richting Lake Tekapo. Een afstand van 205 km. Het is een grijze, miezerige dag in Wanaka. Ik ben benieuwd hoe het in Lake Tekapo zal zijn. De weg voert ons door valleien, door bergen, langs azuurblauwe meren en grijze kiezelstranden. In Omarama, 't hart van Mackenzie county stoppen we voor een sanitaire stop en een kop koffie. Daarna vervolgen we onze weg over de Lindis pas, vernoemd naar de rivier de Lindis. Af en toe maken we een foto-stop. Je kunt blijven fotograferen. Buiten is het wel ontzettend koud. Dus, uitstappen, kijken, fotograferen en weer snel in de auto, opwarmen.

Rond 13.30 uur komen we aan in Lake Tekapo. Het hotel ligt aan de highway. Eerst maar even naar het centrum, naar de sterrenwacht van Tekapo. We boeken een tour voor vannacht: gazing at the stars. Dan naar het hotel waar onze kamer al gereed is. Kamer, zeg maar een soort huisje. Beneden een woon-eetkamer. De bank is een slaapbank. Hier slaapt Merel vanavond. Boven een slaapkamer (met balkon - lakeview) en een badkamer. Alles is nog nieuw. De geur van net gelegd tapijt ruik je.

We lopen naar het centrum voor een paar boodschapjes: gehakt, red kidney beans, een ui en yoghurt. Vanavond eten we chili met rijst, en morgenochtend bak ik pannenkoekjes. Alles moet op. Verdere plannen vanmiddag: bezoekje aan de church of the good shepard eb daarna gaan we naar de hot pools. Ik ga lopen naar het kerkje, de dames komen met de auto.

Het is een mooi kerkje, prachtig gelegen aan het meer. Gebouwd van ruwe stenen. Het lijkt een beetje op het kerkje uit de Bondfilm "Skyfall". Het wemelt er van de Japanners die van elke hoek, van elke steen een foto nemen, het liefst met zichzelf of hun partner erop. Ik erger me er een beetje aan. Heeft weinig zin. Het interieur van het kerkje is prachtig. Achter het altaar is een ruit, waardoor je op het meer en de besneeuwde bergen kijkt. Heel spiritueel.

Daarna naar de hotpools. Lekker in de buitenlucht liggen weken met de bergen op de achtergrond. Al moet ik eigenlijk zeggen de voorgrond. Wat is het leven toch heerlijk. Niets aan ons hoofd. Met z'n drieën in het warme water en genieten van het moment, van het uitzicht. Ik duik nog even in het diepe bad. dat is aanzienlijk kouder. Maar lekker tintelend fris. Rond kwart voor vijf aankleden en terug naar het hotel. We moeten op tijd eten, we worden vanavond om 20.05 opgepikt bij ons hotel voor the star gazing experience. Ik kook de chili, de meiden tutten wat. Merel maakt een kopje thee.

Om 19.30 uur zitten we helemaal aangekleed en ingepakt (thermohemd &-broek aan) klaar. We gaan naar de lobby van het hotel. Daar worden we opgepikt en naar de sterrenwacht gereden, waar we zullen horen of de tocht doorgaat. Helaas die gaat niet door. Ook al zijn er best veel sterren te zien aan de hemel. Maar op Mt. John heeft het vanavond gesneeuwd. Daar zouden we de sterren gaan bekijken. Het is te gevaarlijk (steil) om daar nu naar toe te rijden. Jammer. We krijgen een refund.

We lopen terug naar het hotel (in de donker nog best lastig om het pad te zien), waar we op ons kamer ons uitpellen. We besluiten dan maar een drankje te doen in de lobby/ bij de bar. Een lekker glas pinot gris voor José en mij en een biertje (Monteith) voor Merel. We bestellen nog wat frietjes (voor Merel) en een kaasplankje (voor ons zelf). Geen sterren kijken, maar wel een leuke, gezellige avond op de bank. Morgen vroeg op, voor onze laatste reisdag. Back on the road again III.

Greetje

Jammer dat het sterren kijken niet door ging! Maar jullie vermaken je wel!