eric-down-under.reismee.nl

A great day in Wellington

Wakker geworden met een zonnetje. Wat een heerlijk begin van de dag. We hoeven vandaag niet te reizen, dus doen we alles op onze dooie gemak. Rond een uur of tien laten we ons met de lift helemaal naar Lambton Quay zakken. Een van de grotere winkelstraten van Wellington. Stukje verderop de Countdown in gegaan voor wat croissants en vers fruit. Op onze kamer hebben we al ontbeten met crackers en thee. Dan door naar de ingang van de Cable car. Die brengt je naar boven. Een deel van Wellington ligt op heuvels die de stad omringen. Down town is de haven. De Cable car is een soort treinbaantje. Twee treintjes vertrekken gelijktijdig. Een omhoog, een omlaag. In the middle is het dubbelspoor en passeren ze elkaar.

Boven heb je een mooi uitzicht over de haven en de omliggende bergen. Het is winderig, maar het zonnetje maakt alles goed. Vervolgens lopen we via de Botanic gardens, the Begonia house en de Rose gardens terug naar het centrum. The Botanic gardens zijn werkelijk prachtig. Allerlei soorten exotische bomen en planten. De tuin is goed onderhouden, een feest om door heen te wandelen.

In the begoniahouse, een greenhouse, drinken we een kopje koffie. Het is aardig druk. Binnen vliegen allerlei mussen rond. Hoe die binnen zijn gekomen? Daarna weer verder naar beneden, langs de begraafplaats, De snelweg over via een viaduct naar het 2e deel van de begraafplaats. Dan zijn we beneden bij het parlementsgebouw. Of eigenlijk gebouwen. Het zijn er drie. Het gebouw is open voor bezoekers. Om 13.00 uur is er een tour. We haken aan. Werkelijk heel fascinerend om te zien en over te horen vertellen.

We zakken verder af, richting de haven. Op een steigertje aan het water eten we onze laatste croissant en besluiten we de i-site op de zoeken. Zeg maar de VVV. Op de achterkant van de stadsplattegrond staan enkele wandelingen vermeld. Zo ook een naar Owhiro Bay. Hier zou je zeerobben kunnen zien. Bij the red Rocks leeft een kolonie zeeleeuwen. het is nog even zoeken naar de i-site. Het kantoor is tijdelijk verplaatst. Het gebouw is under constuction. Wellington wordt regelmatig geplaagd door aardbevingen. Overal vind je instructies wat te doen bij een aardbeving.

De meneer van de VVV vertelt ons dat je niet naar Owhiro Bay kan lopen. Maar er gaat wel een bus naar Island bay toe. Bus 1. Vandaar is het een half uurtje lopen. En dan nog een uur wandelen naar red rock. We pakken de bus richting island bay. Een dubbeldekker. Grappig om per openbaar vervoer door zo'n stad te reizen. Je ziet ineens een heel andere (normale) kant van de stad. De bus rijdt de heuvel op en aan de andere kant weer af. We komen o.a. langs het regionale ziekenhuis van Wellington, het Cricket stadion en langs verschillende scholen.

Het eindpunt is Island bay. Een baai met een stukje strand en een rotsige kust. Er gaat ook een bus naar Owhiro bay. Een vriendelijke chauffeur neemt ons gratis mee. Het is maar 5 minuten rijden. Daar lopen we de kustlijn verder af. Het uitzicht is overweldigend. Een blauwe zee, hoge golven met witte kragen die tegen de rotskust beuken. de habitat van zeeleeuwen en robben. In de verte vaart de ferry naar Picton. Morgenmiddag zitten wij aan boord. En helemaal aan de einder zie je de witte bergtoppen van het Zuidereiland.

Redrock is te ver lopen, maar niet getreurd, de wandeling langs de kust, het grijze kiezelstrand is geweldig. Met het zonnetje aan de blauwe hemel en ons gezicht in de wind, voelen we ons helemaal in ons element. Rond 16.00 uur lopen we op ons gemak weer terug naar de busstop. Daar pakken we de bus terug naar het centrum. Tegen 17.00 uur strijken we neer in ons hotel.

We zetten een kopje koffie op de kamer, en knappen ons op voor het avondeten. We gaan eten in een visrestaurantje aan de haven. Shed 5. Een goede keuze. Merel neemt de vis van de dag, José & ik nemen risotto met zeevruchten. Vooraf delen we wat calamaris. Verrukkelijk. Lekker flesje Nieuw Zeelandse Sauvignon blanc erbij, want vis moet zwemmen. Uiteraard.

Helemaal rozig en voldaan lopen we terug naar ons Hotel. Morgenochtend staat een bezoek aan het museum van Wellington: Te Papa Tongarewa op het programma, in de middag met de boot overvaren naar Picton. Maar zover is het nog niet. Eerst nog even badderen en lekker slapen.

Grada

wat mooi weer!!!

Greetje

Fijn dat jullie zo genieten met elkaar!En heerlijk dat de zon schijnt!

Jasper

Mooie avonturen weer?