eric-down-under.reismee.nl

Coromandel - Bay of plenty.

Vandaag niet zo'n lange reisdag. Douchen, aankleden, koffers pakken. Daarna de stad in om wat croissants en broodjes te kopen voor onderweg. Bij Pandoro in Queenstreet. Wat een heerlijke winkel, het water loopt in je mond bij het zien van al dat lekkers.

Terug naar het hotel. Bagage in de lift, uitchecken en, als een medewerker de auto voorrijdt, de auto inladen. Ik besluit het eerste stuk te rijden. Door het drukke centrum van Auckland naar de snelweg. Ook al rijden ze hier links en moet ik me goed concentreren, het lukt me om zelfs ontspannen de stad uit te komen. Eenmaal op de snelweg gaat alles vanzelf. Pas bij afrit 477 moeten we eraf. Richting Hamilton.

Dan richting Coromandel. Een stad en een streek (schiereiland). Onderweg stoppen we bij MIranda birdsanctuary. Maar eerrst even een kopje koffie doen, bij een heerlijk koffietentje in the middle of no where.

The birdsanctuary is een soort bezoekerscentrum met allerlei informatie over de vogels in het gebied. Vertrekpunt voor een wandeling naar een vogelobservatiehut. We zijn onderaan een baai, waar blijkbaar veel vogels komen overwinteren. We wandelen door een uitgestrekt gebied, door drassige weilanden waar koeien grazen, over hekjes langs magrovebossen, waar kleine krabjes vliegensvlug hun holletjes in schieten. Een vogelrijk gebied. We zien: Puttertjes, Groenlingen, Zwarte zwanen, ganzen en zee- & strandvogels. Zelfs een IJsvogel.

Terug bij het centrum rijden we door naar Thames. Onderaan, ander andere kant van de baai. We zoeken een rustig plekje aan het water, in dit verder niet zo bijzonder plaatsje. Hier eten we onze broodjes. Een familie mussen zit geduldig te wachten op een kruimel. Zodra we beginnen met voeren, verzamelen er zich meer mussen en meeuwen. Een laatste hap en weer terug in de auto. Merel rijdt ons naar Pauanui. Aan de andere kant van het schiereiland, aan de oceaan. Door een heuvel-, bosrijk en bergachtig gebied. De weg slingert omhoog en omlaag.

We stoppen nog eenmaal bij een uitkijkpunt. We bevinden ons in Kiwi gebied. Door het dichte bos, klauteren en glibberen we naar boven. Door de regen is het gald en modderig. Het lijkt wel of we in een tropisch regenwoud zijn. Hoge, tropische bomen, dicht struikgewas. Geritsel en vogelgeluiden. Prachtig.

Het uitzicht valt wat tegen. Dan maar weer terug naar de carpark, voor het laatste stuk naar Pauanui. Dat blijkt een soort vakantiepark te zijn, gelegen aan het strand. Veel uiteenlopende vakantiehuizen staan er op het park. Sommige worden permanent bewoond door pensionado's. Ook hier. Wij verblijven in Pauanui motorlodge. Een soort appartement. Omdat er geen andere gasten zijn krijgen we een gratis upgrade. Onze lodge bestaat uit een huiskamer en heeft 2 aparte slaap- en badkamers. Het zier er heerlijk uit. Hier vertoeven we de komende 2 nachten.

Het park heeft ook een winkelcentrum (met van alles en nog wat: kapper, bibliotheek, supermarkt, souvenirwinkel, restaurantjes, zelfs een makelaarskantoor, een kerk en een informatiecentrum). We doen wat boodschappen. Vanavond koken we lekker zelf: mac & cheese. Dan naar het strand. Nog zeker 15 minuten lopen. het strand is nagenoeg uitgestorven. Een enkeling laat z'n hondje uit of maakt een wandeling over het strand. Schoenen uit, broek opstropen en pootje baden. Heerlijk. De golven rollen met witte schuimkoppen op het strand. Ik krijg zin om erin te duiken, maar de temperatuur van het water weerhoudt me daarvan. Ik hou het op pootje baden.

Terug naar onze lodge. Douchen. Het zand van m'n voeten afspoelen en dan aan de arbeid: eten koken. 's Avonds tijd voor een spelletje en languit op bed met een boek. Wat is het leven toch verrukkelijk. Meer heeft een mens niet nodig.

Morgen rijden we naar Hahei voor een wandeling naar Cathedral Cove.

Grada

Wat een prachtige bijzondere belevenissen maken jullie samen met je dochter Merel!

Greetje

Jij weet net als Merel alles boeiend weer te geven Eric!