eric-down-under.reismee.nl

Red red wine

Vannacht liggen woelen en draaien. Het was warm. Eindelijk op ons gemak opgestaan. Vanmiddag staat er pas iets op het programma. Dus tijd voor een wasje (ons zelf en wat wasgoed, dat begint nu toch wel wat te stinken) en voor een lekker kopje thee op de kamer.

Dan als we helemaal set to go zijn, naar het dorp voor een wandelingetje langs het water. Er is een soort kunstmarkt. Er staan veel kraampjes opgesteld met allerlei hande spullen: sieraden van green stone, wollen truien en sjaals, foto's van NZ, houten dingetjes, schilderijtjes. Leuk hoor. Het brengt veel mensen op de been.

Bij Café Patagonia drinken we koffie op het terras. Daarna gaan we op zoek naar een brievenbus om nog wat kaarten op de bus te doen. Terug naar de haven. We lopen een rondje langs het schiereiland "the gardens". Een mooie groene plek, weg van alle drukte. Het is wat fris, ook al schijnt het zonnetje. Het is hier nog steeds winter. Dat zonlicht zorgt voor een heel andere blik op de besneeuwde bergen, het meer, het dal. De kleuren worden helderder, duidelijker. De sneeuw witter.

Op het eind van het schiereiland, op het strandje, hebben mensen torentjes gebouwd van steentjes. Feng shui torentjes. Ik maak er een paar foto's van. Mooi met die blauwe lucht, het azuurblauwe meer en besneeuwde berghelling. Wellicht materiaal voor een kerstkaart.

We lopen terug naar het hotel. Onze kamer is nog niet opgemaakt en onze winetour begint pas om 14.00 uur. Dus pakken we iets te doen en installeren we ons in de lobby van het hotel. Merel gaat verder haken aan haar dekentje, José gaat lekker lezen en ik surf wat op internet op m'n telefoon. Om 13.30 uur brengen we de spullen terug naar de kamer en vertrekken we naar het dorp. Vanmiddag nemen we deel aan de Gibson Valley winery. Een van de wijngaarden hier in de buurt, waar we een rondleiding krijgen over de wijngaard en in de grot waar de wijnvaten liggen opgeslagen. en deel nemen aan een wijnproeverij.

Bij "the station" wachten we op ons vervoer. Er komt een minibus. Dat biedt wel plaats voor 25 mensen. We zijn de enige drie. De chauffeur, Brian, rijdt ons naar de Winery. Een half uur rijden van Queenstown. Onderweg vertelt hij iets over de omgeving. Hij wijst ons op de Remarkables, een van de skipistes van Queenstown. Op de rivier waar in de 19e eeuw, tijdens de goldrush naar goud werd gezocht, en op een groene helling waar veel bekende films zijn opgenomen, o.a. Lord of the Rings, The Hobbit, Mission impossible 6. Best een lange lijst. Volgens de chauffeur gaat er geen maand voorbij of er wordt hier wel iets gedraaid.

Bij Gibson Valley hebben we eerst een 2 course lunch (met bijpassende wijnen). We worden naar onze plaatsen gedirigeerd. Het is aardig druk. Veel mensen die hier een proeverij komen doen, met wat kleine hapjes en drie verschillende wijntjes. Wij kunnen kiezen van de kaart voor een voor- en hoofdgerecht of een hoofd- en nagerecht. Merel en José kiezen voor de kip van de bbq, ik voor de slow coocked lamb. Als dessert nemen de dames de pavlova met passion fruit, ik het chocolade dessert. Het is heerlijk. Ook de wijnen zijn voortreffelijk. De dames krijgen een glas pinot gris en een glas chardonnay (dessertwijn) geserveerd. Ik een pinot noir en een glas rosé.

De rondleiding begint om 16.00 uur. Dus hebben we nog even tijd om wat over het bedrijf te lopen. Een kijkje te nemen in de giftshop, en in the cheesery. Om 16.00 uur leidt een medewerkster van de wijngaard ons rond. Samen met nog 2 anderen. Een stel uit de VS. Op de wijngaard wordt voornamelijk pinot noir geproduceerd, omdat de omstandigheden daar perfect voor zijn: temperatuur, ligging, bodem, vochtigheid. Samen met Oregon (VS) en Frankrijk behoort Gibson Vally tot de nummer 3 van de best producerende wijngebieden van de pinot noir.

We worden meegenomen naar de wijnranken (er valt niet veel te zien, hun voorjaar begint in oktober/ november), naar de hal waar de grote opslagtanks staan en tot slot naar de wijngrot. Hier liggen tientallen houten vaten (allen geïmporteerd uit Frankrijk) opgeslagen. Helemaal achterin de grot is een wijnkelder. De wijnmakers bewaren sinds 1994 van elk wijnjaar een aantal flessen. Noem het hun wijnarchief. Hier vindt ook de wijnproeverij plaats. We mogen 6 wijnen proeven: een riesling, een rosé, een chardonnay, een pinot noir uit 2017, één uit 2016 en één uit 2015.

We ruiken, walsen, proev en drinken van de wijnen. wat een verschillende smaken. In sommige wijnen proef je goed het fruit, in andere meer het hout. Het is maar net waar je van houdt. Ik persoonlijk vond de riesling en de pinot noir uit 2017 het lekkerst.

Terug in de bus. De chauufeur rijdt ons veilig en vlot terug naar Queenstown. José en ik hoeven geen avondeten meer. Merel heeft alweer trek. Die koopt een sushischoteltje (6 stuks). in de supermarkt. Terug naar het hotel. De zon zakt langzaam achter de wolken. Een mooi kijkspektakel. Alsof de lucht in brand staat.

De dag besluiten we met een kop koffie in het centrum. Ook al hebben de meiden eigenlijk geen zin. We sjokken door het donker naar beneden en genieten even later van onze koffie. Morgen om 10.00 uitchecken en op naar onze volgende bestemming: Wanaka.

Greetje

Weer een heel andere dag en ook wat geleerd van de wijn en geproefd! Waren jullie niet tipsy na al die glazen of hebben jullie niet doorgeslikt?