eric-down-under.reismee.nl

Wet - wet - wet

Zoals voorspeld begint de dag met regen. Regen, regen en nog eens regen. De bergtoppen gaan schuil achter grijze regenwolken. Omdat we pas om 9.50 in het activiteitencentrum hoeven te zijn, staan we op ons gemak op. Even langer in bed blijven liggen, heerlijk. Als we het echt niet langer kunnen rekken, springen we uit bed, kleden ons aan (allemaal laagjes), ontbijten en stappen door de regen naar het centrum. De wandeling naar de onderkant van de gletsjer gaat door. Er zijn nog 13 andere gekken die deze wandeling gaan maken door de regen. Eerst inchecken, dan mee met de gidsen (Scott & Josh) die ons van regendichte en warme kleding voorzien: een waterdichte broek (die draag je over je eigen broek heen), een paar stevige, waterdichte bergschoenen, een regenjas en een paar warme wollen wanten. Als ik alles aan heb, steek ik de moord van de warmte.

Er staat buiten een bus klaar die ons naar het parkeerterrein brengt buiten het centrum waar "the glacier walk" begint. Iedereen draagt een blauwe regenjas, we lijken wel de smurfen als we achter elkaar aan de berg op sjokken. Na een meter of vijftig verlaten we het pad, en bewegen we ons door het tropisch regenwoud. Bijzonder om omgeven te worden door al die varens en tropische bomen, terwijl boven ons (helaas nu niet zichtbaar) wit besneeuwde bergtoppen zijn.

We klauteren over smalle paadjes door het woud. Moeten op een gegeven moment door een betonnen buis. Om van de ene kant naar de andere kant te komen. Deze buis voert het water af naar de rivierbedding. Nu gaat er nog een stroompje door. Als we terug gaan, staat het, ten gevolge van de regenval, een flinke plas water.

We vervolgen onze weg en komen in de drooggevallen rivierbedding. Honderdzestig jaar geleden eindigde hier de gletsjer. Nu is de gletsjer een heel eind verdwenen. Aan het einde van de 19e eeuw was er een Duits/Oostenrijkse geoloog Haast, die deze gletsjer de naam gaf "Franz Jozef". Naar de keizer van Oostenrijk. Zo heet ie nog steeds en het dorp heeft die naam overgenomen. De rivierbedding is breed en grijs. Overal stenen en kiezels. Zo ver als je kunt ziet. Als het heel hard regent kan er snel een stroom ontstaan. De rivierbedding is niet effen. je kunt goed zien hoe het water en het ijs zich een weg door de bedding hebben gemaakt.

Verder omhoog. Links en rechts van ons zijn rotswanden. Het merendeel begroeid met bomen en struiken. Sommige rotsen zijn glad en kaal. Hier en daar klettert water van grote hoogte naar beneden. We verlaten het pad en klimmen via de rechteroever omhoog. Op een plateau hebben we een goed zicht op de gletsjer. Ook al ontneemt de regen zijn kleur, het ziet er nog steeds indrukwekkend uit.

We hebben een little break. Onze gidsen voorzien ons van warme chocomelk. En dat in stromende regen. Vanaf ons plateau zien we een gems de rivierbedding oversteken. Hij valt nauwelijks op door zijn bruine kleur. Hij is helemaal gecamoufleerd door de bruine stenen en rotsen.

Al snel keren we weer terug. Nu geen uitleg meer van de gidsen, maar straight back to the carpark. Even wachten op de bus en dan terug naar het dorp, naar het activiteitencentrum. Al natte zooi uit, onze eigen warme schoenen weer aan en terug naar onze lodge. Daar hangen we alle onze eigen natte kleding te drogen, eten we wat voor we terug keren naar het centrum, voor de hot pools.

Net als in Lake Taupo zijn er hier ook hot pools. Even later liggen we met z'n drieen in een van de hot pools. Gewoon in de buitenlucht. Het water is lekker warm. Boven de pools zijn zonneschermen gespannen, zodat we niet al te nat worden van de regen, die rustig nar beneden blijft komen. Ook hier blijven we lekker weken en poedelen tot we weke vingers hebben en helemaal rozig zijn. Enige nadeel van dit soort hot pools, is dat je op moet staan en door de koude regen naar de kleedkamers moet lopen. We stellen dat moment nog even uit, tot we zo flink zijn om de kou te trotseren.

Aangekleed terug naar ons huisje. Autosleutels pakken voor nog een paar boodschapjes. Vanavond eten we bij Alice May café. Daar serveren ze fettuchini garlic & chili prawns. Klinkt goed. 's avonds kijken we nog een dvd-tje en dan is het bedtime. Immers morgen wacht ons weer een lange autorit. Dit maal naar Queenstown. In het zuiden van het Zuidereiland. een autorit van 4,5 uur (minstens).

Je kunt maar op een manier daar komen. Eerste stuk naar beneden. dan een stuk naar het oosten en dan weer een stuk naar beneden (zuiden). Een andere weg is niet mogelijk. Maar eerst lekker slapen.

Greetje

Ik dacht inderdaad aan smurfen toen ik de foto's zag! Jammer van het weer!

Eric Heugens

Tja daar doe je niks aan. Dat heb je in een tropisch regenwoud. We mogen nog niet klagen war het weer betreft.

Eric Heugens

Foto's plaats ik op de blog, als ik in een hotel ben met een betere wifi verbinding. Hier in Franz Jozef is de wifi verbinding niet zo sterk.

Jasper

Gaaf die Glacier walk, wel jammer van t weer maar doe je niets aan inderdaad. Goede reis!