eric-down-under.reismee.nl

Onderweg naar Franz Jozef Glacier

Een nieuwe dag breekt aan. Ditmaal met een zonnetje. Je gelooft je ogen niet als je uit het raam kijkt. Een strak blauwe lucht, wit besneeuwde bergtoppen, waar je maar kijkt, en daaronder groene heuvels waar de schapen lopen te blaten.

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. 375 km naar Franz Jozef. Het gebruikelijke ritueel: aankleden, ontbijten, inpakken, uitchecken, auto inladen en gaan. Eerste 125 km rijdt Merel. Tot ongeveer naar Reefton. Een weg door het gebergte, langs de rivier. Dus soms omhoog, dan weer dalen, veel bochtenwerk en van tijd tot tijd een one lane bridge. Dat is een brug waar maar vanuit een kant een auto over kan. Er staat aangegeven welke richting voorrang heeft. Ze zijn er dol op in Nieuw Zeeland.

Bij spring Junction tijd voor een koffiestop en een bite. We hebben vanmorgen karig ontbeten. Opgemaakt wat er nog was. En dat was niet veel. Bij Reefton kruipt José achter het stuur. Zij heeft het laatste staartje van the mountainroads. Vanaf Greymouth volgen we de kustweg langs de Tasmanzee. Een vrij vlakke weg. De kust is anders (minder ruw) dan aan de andere kant van het eiland.

Bij Ross neem ik het stuur over. Er moet dan nog zo'n 110 km gereden worden. Vanmorgen om 9.45 uur vertrokken. Het is 14.30 uur als we uit Ross wegrijden. Ross is een oud mijnwerkersstadje. Er werd voornamelijk goud gedolven. Auto rijden in Nieuw Zeeland is wel even anders. Over 100 km hier doe je al gauw anderhalf uur. Er is vaak maar een weg (enkelbaans) die ook door de bebouwde kom voert. Je mag 100 km p/u rijden, maar gemiddeld rijd je 80 km p/u vanwege alle haarspeldbochten. In de bebouwde kom mag je doorgaans 50 tot 60 km p/u rijden.

Om vijf voor vier rijden we Franz Jozef Glacier in. Een toeristisch stadje dat het voornamelijk moet hebben van backpackers en hikers die de gletsjer of de berg op willen, of gaan hiken in het bos. Overal kun je helicopterflights boeken. Een helicopter brengt je dan bovenop de gletjser. Daarnaast zijn er de hotpools en het wildpark. Omdat het off-season is, is het ook hier erg rustig.

We checken in in ons hotel. We hebben een lodge. Woon-/ eetkamer, keukentje, slaapkamer, badkamer. In de woon-/eetkamer staat een extra bed voor Merel. Dan lopen we naar het activiteitencentrum om de glacier walk te bevestigen. Daar krijgen we te horen dat het nog niet zeker is of de tocht morgenochtend wel doorgaat. Er is slecht weer (storm - onweer) voorspeld. Morgenochtend weten we meer. We lopen door naar de supermarkt en halen wat boodschapjes. Vanavond bak ik pannenkoeken. Lekker na al die burgers en frietjes, steaks en dergelijke.

Verder tutten we wat aan op onze kamer. Zo meteen gaan we nog even een drankje doen in het dorp. Daarna lekker pitten. Morgen om 9.50 uur moeten we ons melden bij het activiteitencentrum. Ik ben benieuwd of the glacier walk doorgaat.

Greetje

Zo te zien gaan jullie kris-kros over het eiland! Maar het is er wel mooi begrijp ik.

Grada

Hoop dat de glacier walk doorgaat dan zien we mooie foto"s???